Slide background
Slide background
Slide background
Slide background
Slide background

Klanten waarderen nieuwe werkwijze thuiszorg Meander

Klanten van Meander Thuiszorg waarderen de nieuwe werkwijze van de organisatie. Dat blijkt ruim een jaar na de start van de proef Ruimte voor Resultaat, waarin de MeanderGroep samenwerkt met de zorgverzekeraars CZ en VGZ. “Klanten beoordelen de zorg met een 8,2 en daar zijn we ongelooflijk blij mee”, vertelt Mieke Franssen, directeur Verpleging en Verzorging van Meander Thuiszorg.

Uitgangspunt in de proef is een nieuwe visie op zorg. Wijkverpleegkundigen kijken met een professionele blik naar de klant vanuit die nieuwe visie: is hier echt zorg nodig, of kan het misschien op een andere manier? Bijvoorbeeld door hulpmiddelen of nieuwe technologieën in te zetten, of door klanten gerichte instructies te geven. “Een heel mooi voorbeeld: medewerkers gingen in het recente verleden twee keer per dag langs bij mensen die net geopereerd waren voor een heparinespuitje om bloedstolling tegen te gaan. Nu kunnen veel klanten of hun mantelzorgers dat zelf”, zegt Mieke Franssen.
Het cijfer 8,2 maakt duidelijk dat klanten de nieuwe werkwijze kunnen waarderen. “Ik vind het echt opmerkelijk dat nieuwe klanten onze herziene werkwijze meteen omarmen. En, heel cruciaal, ook hun mantelzorgers doen dat. Klanten geven aan dat onze werkwijze meer zelfstandigheid en vrijheid geeft; je hoeft niet meer te wachten op het zorgmoment. Dat is ook wat ze willen, meer zelfstandigheid.” Klanten die al langer in zorg waren, hebben soms wel nog moeite met de nieuwe werkwijze, net als sommige mantelzorgers. “Die redeneren nog in de trant van; ik heb daar recht op. Maar zo werkt het niet meer. Wij indiceren op het individuele niveau van de klant en nemen daar echt de tijd voor. Daarbij kijken we niet alleen naar de zorgvraag, maar ook naar het sociaal netwerk en de omgeving van de klant. De lijntjes met het sociale veld zijn kort; de wijkverpleegkundige is echt een regisseur die zaken kan regelen. Bovendien heeft elke wijk een buurtteam, zodat we weten wat er speelt, men kent elkaar. Hierdoor ontstaat ook een vorm van sociale controle.”
De proef toont verder aan dat de thuiszorg goedkoper kan zonder dat dit ten koste gaat van de kwaliteit van de zorg: sinds de start van de proef daalde het aantal zorguren met bijna 20 procent en de gemiddelde kosten per cliënt met 9 procent. “Overigens denk ik niet dat we het aantal zorguren nog verder kunnen terugdringen. Het is een duidelijke ontwikkeling dat mensen steeds langer thuis wonen, ook steeds meer mensen met dementie: medewerkers moeten de zorg kunnen blijven geven die nodig en verantwoord is.”